Båten fikk i slutten av 2018 en skade under kjølen. Det trakk vann inn i glassfiberen. Skaden måtte utbedres.
Siden båten benyttes mye på grunt vann og lastes hyppig av og på båthengeren er kjølen svært utsatt. Planen var å dekke kjølen med en stålplate.
Båten er fraktet til Teknor i Kilbotn og henger i kranen.
Ivar, gruppas Reodor Felgen, har skaffet en 2 millimeter tykk plate i rustfritt stål. Det tenkes og spekuleres….
Platen er klippet opp i mindre biter og bøyd. Tone, en av gruppas sveisere er i full gang.
Skaden under kjølen er pusset ren og klar til å repareres med polyester og duk.
Platestykkene som skal dekke baugen tilpasses.
Det ble mye tilpassing for å få dette til å passe.
Børge, også sveiser, er innom og sveiser rundt baugen (bensinkanna i bakgrunnen er tom).
Omsider er den nye kjølen ferdig og klar til montering.
Mye vekt måtte til for å presse båten ned i sin nye form.
Og slik ble det ferdige resultatet.
Båten er nå operativ igjen. I prosessen ble det også byttet plugger, gearolje og fylt ny bensin.
Til tross for sitt pussige utseende er båten spesialtilpasset ettersøkning både på havet og i ferskvann. Båten er utrustet med kartplotter, sonar, lysutstyr og VHF. Med forsterket kjøl er båten enda bedre rustet til sitt formål.
Takk til alle som bidro. Takk til Teknor for at vi fikk arbeide i deres lokaler.
Søndag 28.04.19 ble båten testet, og vi kunne fornøyd konstatere at alt fungerte som det skulle.
Tekst & foto: Sverre
Be the first to comment on "Båten er operativ igjen"